Dakle, ne mogu ti objasniti koliko mi je drago što se još neko sjeća ove grupe. Ploču sam kupio negdje, ne sjećam se više gdje, kao izraz bunta, jer sam skuckao lovu za koncert ZP u Domu Mladih ( Dok čekaš sabah sa šejtanom), ali mi starci ne dadoše ići. E, rekoh, kad me ne pustiste, saću kupit najgoru moguću ploču i vazdan ću je puštat da vas nerviram. Tako kupih ploču za skuckanu lovu koju i danas imam, ploču, a ne lovu.Arvid je napisao/la: ↑17 avg 2021, 22:30
Koliko nas je zapravo jugoslovenska "komisija za šund" zaјebala za neke vrhunske stvari?
Pa sarajevski new wave zasigurno da jesu. U kratim crtama, "Komisija za šund" je kolokvijalni naziv za republičke komisije za oporezivanje ploča koje su se za zadatak imale da pregledaju i preslušaju sve pjesme i ploče koje se izbacuju na tržište, prepoznaju šund i zabrane mu prodaju, ali ne na direktni način da nekome zabrane, jer, tobože umjetnička prava, već se to radilo na kulturniji način, dizanjem porezne cijene za najmanje 30%. U takvim slučajevima, prodavači su se naravno uredno zahvaljivali diskografskim kućama na pločama i vraćala ih nazad. Nema prodaje = kraj benda, pobjeda društvene zajednice jer, šunda nema. Naravno, te komisije su činile ljudi koji sa muzikom imaju veze koliko prosječni taliban sa ženskim fitnes treninzima, ali su bili društveno obazrivi i čuvali su sistem.
Elem.
Bonton Baya je malo poznati sarajevski bend koji je ukomponovao fuziju new wavea i synth popa koji je u to vrijeme (mojoj ćehri i sad) bila pravi mali orgazam za uši, pogotovo što su oni čak i na neki način začetnici NW-a (na Televiziji Sarajevo su došljegali i prije ELvisa i ZP-a). Malo je poznat zato što im je komisija za šund povukla prvu ploču sa tržišta i ubila ih odma u startu. Poznato ime benda je svakako Nikša Bratoš.
Što je povučena i šta se tada smatralo šundom?
Nipon elektronik napada
I Azija…
Samuraje…
Kamikaze lete sa istoka
Svuda Japan
Samo Japan
Svuda Japan
Samo Japan
Da, komisija za kvalitet muzike je procjenila da bi ova sitna grupa iz Sarajeva mogla narušiti odnose Jugoslavije sa Japanom. Legitimno.
Naravno, ima tu i pjesma logoraš. I dan danas je među kolekcionarima velika potražnja za onih nekih cca 10-ak ploča koje su se uspjele prodati. Bilo ih je po raznim internet oglasima za vrlo zanimljive cifre hajmo reći znalo ih se naći i po sajmovima u Sarajevu.
Koliko su bili prijetnja i šund, možete prosuditi sami genijalnim spotom ispod:
Postavlja se pitanje, šta bi nam još priredila ova grupa da se nije desilo šta se desilo, i koliko bi ta komisija za šund danas imala posla?
Koga interesuje ostali sadržaj sa povučenog albuma, evo i link:
https://sonichits.com/artist/Bonton_Baya
Eh sad malo o ploči;
Bilo je to vrijeme otvaranja YU perema Zapadu. Iako se slažem da su tzv komisije za šund uyebale dosta stvari, Bonton Baya nije bio neki niti kvalitetan, a niti ozbiljan band posebno. Bilo je to doba kad je narod volio zabranjeno (Mladina, Naši dani, Praxis, Polet) i većina grupa je bila slušana i održavala se jer su im pojedine pjesme bile zabranjene. Pa i onaj opskurni Plavi orkestar se trudio da izbaci nešto što bi zabranili, e da bi se mogao hurčiti da su avangarda.
Album je, općenito loš. Osim pjesama; Banditski je, Logoraš i Kraj radne nedjelje, nema se ništa posebno, niti revolucionarno čuti. Aranžmani su loši i u dosta numera se napjevava, odnosno usiljeno gura u neki, kako kažeš, synth pop i new wave-a. Odrađeno je više nego amaterski i poprilično loše. Više mislim da je Bratoš učio posao nego što ga je znao.
Iskreno, da su bili kvalitet, održali bi se, jer su tad novi vjetrovi puhali yu-rock scenom. Na kraju krajeva, mogli su snimiti album u Ljubljani, ili kod Foxa u Rijeci, niko i nikad im to ne bi mogao zabranit. Ako komisije za šubd nisu mogle ništa Pankrtima, Azri, Kazalištu (prva tri albuma), Orgazmu... ne bi to mogle ni Bonton bayi.
Recimo pjesma Sarajevo Texas Nashville Tennesse je ista kao uvodna u crtanom: Tata-mata u epizodi sa dodanim napjevavanjem da bi se popunila praznina između stiha i tona:
... sarajevski atentat i zimsku 'limpijadu----uuuu-u-u... Zapravo, zbog tog uuuuuu-u-u... su najviše bili zabranjeni. Uz Nippon electronic, glas koji koji se namjerno produžava uz mrsko U (asocijacija na Ustaše) im je zapečatila album. Naravno, to su budalaštine, ali tadašnji revni aparatčiki, u cilju čuvanja vlastite goozice, zabranjivali su sve što je njih iole podsjećalo na nešto zabranjeno, što je zapravo usluga bandu u nastajanju.
Takvih bandova je bilo na pasja preskakala. Samo u Sarajevu, osim već pomenutog, SCH, Bolero, Tarantula, Detektor laži, Mona Liza, Sikter (malo kasnije), Rusija itd. Neosporno je da su ti bandovi imali određeni kvalitet, ali nisu imali konstantu, niti kvalitativni pomak da bi bili nešto relevantni. S druge strane, imali su nesreću da im u našem društvu koje voli Čoline šlagere i Merlinove plagijate, nije bilo mjesta za širi spektar djelovanja. Nisu bili sladunjavi za zaljubljene srednjoškolce, lagani za umorne domačice, pitki za tvorničke radnike, avangardni za buntovnike, ni muzički potkovani za slušaoce sa određenim ukusom.
Uglavnom, u vrijeme kada se se sve moglo prodati, oni nisu znali iskoristiti blagodeti zabrane, što je opet pokazatelj svojevrsnog nekvaliteta.
Jedina ozbiljna i kvalitetna synth-pop-new wave na prostorima exYu, bila je Boa.
U svakom slučaju, hvala ti na podsjećanje i drago mi je da nas rock-dinosaurusa još ima.