Malo istorije legendarnog Volva Amazona.
Početkom 50-ih godina prošlog vijeka osnivač i direktor kompanije Volvo Assar Gabrielsson donosi odluku o razvoju nasljednika uspješnog modela PV444.
Pokrenut je projekt modela nazvanog P1200 i već su napravljene prve skice kada je u Volvo stigla jedna od najznačajnijih ličnosti u historiji kompanije.
U februaru 1956. godine Volvo saopštava da dovršava novi model. Dva mjeseca kasnije predstavljena su prva dva prototipa kodnih oznaka X1 u tirkiznoj i X2 u crvenoj boji, oba sa sivim-bež krovom, koji će 3. augusta 1956. biti predstavljeni oduševljenim učesnicima Volvo dilerske-konferencije u Skövdeu.
U oktobru 1956. Volvo Amazon doživljava međunarodni debi na londonskoj izložbi Earl's Court, ali će prvi primjerci kupcima biti isporučeni tek u septembru 1957.
Prije nego se to desilo valjalo je riješiti još jedan neočekivan problem – ponovo ime! Kreidler, njemački proizvođač mopeda, predstavio je dvotočkaš po imenu K52 Amazone. Kako su Nijemci zaštitili ime svog proizvoda, Volvo se našao u neugodnoj situaciji.
Ipak, dogovorom predstavnika dvije kompanije Volvo je dobio zeleno svjetlo da komercijalizira svoj automobil pod imenom Amazon na skandinavskim tržištima i nigdje drugdje. Izvan europskog sjevera automobil je prodavan kao Volvo 121.
Volvo Amazon posjedovao je samonosivu karoseriju s motorom naprijed koji je pokretao zadnje točkove.
Za razliku od, već tada uobičajene tehnike tačkastog zavarivanja, karoserija P121 je bila zavarena punim varovima i, uz to, dobila izvrsnu antikorozivnu zaštitu.
Amazon je tehnički bio vrlo sličan prethodniku PV444, ali je uvećana težina nametnula imperativ snažnijeg agregata od 1,6 litarskog 4-cilindraša. U igri je bilo nekoliko opcija, čak i mali V8 te redni 6-cilindraš, ali je na kraju preuzet stari motor kome je dodat karburator Zenith 34 VN za snagu od 60 KS.
Od PV444 su preuzeti i šasija, 6-voltna dinamo-mašina i 3-stepeni mjenjač koji će ubrzo biti zamijenjen 4-stepenim. Šveđani su rano počeli brinuti o sigurnosti putnika, pa je već PV imao višeslojni vjetrobran, a Amazon je dobio još i tapeciranu instrument tablu te tvornički ugrađena mjesta za kačenje pojaseva kao prvi serijski automobil!
Snažniji Volvo 122S dolazi 1958. pokretan 1,8 litarskim motorom s dvostrukim karburatorom (85 KS), a iste godine dio standardne opreme postaju sigurnosni pojasi sa tri tačke zatezanja.
Ubrzo nakon toga počinje plasman na najvažnije izvozno tržište, u SAD, gdje je Amazon prodavan po osnovnoj cijeni od 2.895 dolara. Volvo Amazon postao je prvi značajniji izvozni uspjeh švedske industrije, ali je najviše primjeraka, gotovo 300 hiljada, prodato na domaćem tržištu.
Godine koje su uslijedile donijele su brojna poboljšanja i unaprijeđenja Amazona. Dvovratni sedan (oznaka Volvo 130) predstavljen je u oktobru 1961. godine, a karavan (Volvo 220) pet mjeseci kasnije. Slijedila je ugradnja 12-voltnog alternatora, prerađenog prednjeg ovjesa, automatskog 3-stepenog mjenjača Borg Warner, jačanje motora.
Svi modeli dobili su u augustu 1964. prednje disk-kočnice i nova sjedišta, a tačno tri godine kasnije (1967) predstavljen je sportski Volvo 123 GT s 1,8 litarskim motorom snage 115 "konja".
Amazon je natjerao Volvo da otvori nove fabrike i izvan Švedske, u kanadskom Dartmouthu (1963) i belgijskom Ghentu (1965).
Tek 1967. okončana je proizvodnja 4-vratne limuzine, karavan je izrađivan godinu duže, a najduže se u produkciji održao bestseller – limuzina sa dvoja vrata.
Posljednji Amazon "broj 667.323" izašao je sa trake fabrike Torslanda 3. jula 1970. godine nakon što je izrađeno 234.208 jedinica 4-vratne limuzine, 359.918 primjeraka 2-vratne limuzine te 73.197 karavana.
Uspjeh Amazona dao je krila Volvu da se probije u krug renomiranih automobilskih proizvođača te investira u nove fabrike, novi tehnički centar i nove modele (P1800, 140 i 164) koji će širom svijeta pronijeti slavu švedskog "tenka".
If you want to find the secrets of the universe, think in terms of energy, frequency and vibration. ✍️